English | Ελληνικά | German | Polish
Χημικές εγκαταστάσεις - Πυρασφάλεια ή ολική διαχείριση κινδύνων

ΧΗΜΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑ Ή ΟΛΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ

Του Πυραγού Ε. Α. Φαλάρα

 

 

 Οι βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, υποχρεούνται στη λήψη συγκεκριμένων μέτρων για την αποτροπή πυρκαγιών,  εκρήξεων ή διαρροών. Στα μέτρα αυτά, περιλαμβάνονται τα προληπτικά και τα κατασταλτικά μέτρα πυροπροστασίας, καθώς και η συγκρότηση ομάδων πυροπροστασίας, από το προσωπικό της επιχείρησης και η συνεχής εκπαίδευση του. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία, για την εφαρμογή των προβλεπομένων κανονισμών, μπορεί οποτεδήποτε να διενεργεί επιθεωρήσεις των εγκαταστάσεων, για να διαπιστώσει αν τηρούνται τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία.

Το πρόβλημα, όμως, στις χημικές εγκαταστάσεις, δεν είναι αν εφαρμόζονται τα μέτρα που προβλέπονται, αλλά αν αυτά που εφαρμόζονται μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για τη συνολική διαχείριση των κινδύνων, που μπορούν να προκύψουν, δηλαδή αν μπορεί να γίνει σωστή πρόληψη και ορθή αντιμετώπιση του συνόλου των ενδεχομένων κινδύνων για τις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις. Σε αυτού του είδους τις εγκαταστάσεις, οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι δεν προέρχονται από την πυρκαγιά, αλλά και από συμβάντα που μπορούν να δημιουργηθούν από άλλες αιτίες (διαρροές, εκρήξεις κ.α.), αφού τα μέτρα πυρασφαλείας μπορούν να αποδώσουν στην περίπτωση πυρκαγιάς, δεν είναι σίγουρο, όμως, ότι θα έχουν την ίδια επιτυχία στις άλλες περιπτώσεις. Η διαρροή επικίνδυνων χημικών, υγρών ή αερίων, είναι πιθανότερη από την έναρξη πυρκαγιάς σε τέτοιου είδους εγκαταστάσεις.

 

 

Η συνεχής και ουσιαστική εκπαίδευση βοηθάει στην πρόληψη και ορθή αντιμετώπιση

του συνόλου των ενδεχομένων κινδύνων στις χημικές εγκαταστάσεις.

 

 

 Για παράδειγμα η διαρροή μικρής ποσότητας αμμωνίας μπορεί να μη δημιουργεί τις προϋποθέσεις για έναρξη πυρκαγιάς (μη αναφλέξιμο μείγμα λόγω χαμηλής περιεκτικότητας), αλλά να είναι θανατηφόρο για τους ανθρώπους. Σε ανάλογες περιπτώσεις, τα μέτρα πυρασφάλειας δεν μπορούν να προσφέρουν στην αντιμετώπιση και διαχείριση του συμβάντος και η επιχείρηση, αναγκαστικά, οφείλει να λάβει μέτρα ειδικά για αυτούς τους κινδύνους, οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με τη λειτουργία της εγκατάστασης. Συνεπώς, η επιχείρηση οφείλει να λάβει μία σειρά διαφορετικών μέτρων, που θα αποσκοπούν στο να αντιμετωπίσουν όλους τους ενδεχόμενους κινδύνους. Η υλοποίηση αυτών των  μέτρων, για την αντιμετώπιση του συνόλου των κινδύνων, είναι δύσκολη, αφού θα πρέπει να δημιουργηθούν πολλά και διαφορετικά σχέδια, με ανάλογη αύξηση του κόστους. Η λύση  για τον περιορισμό των σχεδίων και τη μείωση του κόστους, θα μπορούσε να είναι η πρόβλεψη για την αντιμετώπιση όλων των ενδεχομένων κινδύνων σε μία αρχική μελέτη που θα αποσκοπεί στην ολική διαχείριση του συνόλου των πιθανών κινδύνων, είτε αυτοί προέρχονται από πυρκαγιά, είτε οφείλονται σε έκρηξη, διαρροή, ή άλλο κίνδυνο, που θα έχει επιπτώσεις στην επιχείρηση, το προσωπικό, τους περιοίκους και το περιβάλλον.

Παρακάτω, γίνεται προσπάθεια  να παρουσιαστεί η ολική διαχείριση κινδύνων σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις χημικών προϊόντων, ώστε να ξεφύγουμε από την απλή εφαρμογή των κανόνων πυρασφαλείας και των οδηγιών περιβαλλοντικής προστασίας, προκειμένου να κατορθώσουμε να διαχειριστούμε συνολικά τους κινδύνους, που μπορεί να ανακύψουν.

Με τη διαδικασία εκτίμησης κινδύνών, σε μία βιομηχανική ή βιοτεχνική εγκατάσταση, προσπαθούμε να ελέγξουμε κατά πόσο είναι ασφαλής η λειτουργία της εγκατάστασης, τί επιπτώσεις θα έχει ένα ατύχημα στους εργαζομένους, στους περιοίκους και στο περιβάλλον, καθώς και ποιες είναι οι δυνατότητες για ολοκληρωμένο και ασφαλή έλεγχο των πιθανών κινδύνων.

Τα βήματα της διαδικασίας διαχείρισης κινδύνων σε εγκαταστάσεις παρουσιάζονται στο διάγραμμα.

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Στην περιγραφή του συστήματος, προσπαθούμε να αποτυπώσουμε τα μέρη της εγκατάστασης, πώς αυτή λειτουργεί, να δημιουργήσουμε έναν κατάλογο των επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται, τον τρόπο μεταφοράς και κατασκευής τους. Επίσης, προσπαθούμε να λάβουμε υπόψη την περιοχή που θα επηρεαστεί από ένα επικίνδυνο συμβάν στην εγκατάσταση, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθυσμό, τις επιπτώσεις στο έδαφος τη χλωρίδα, την πανίδα, το κλίμα, κ.λπ. Ιδιαίτερη σημασία, κατά την εκπόνηση της περιγραφής του συστήματος, πρέπει να δοθεί στους κανονισμούς υγιεινής και ασφάλειας και στους περιβαλλοντικούς νόμους, οι οποίοι μπορούν να εφαρμοστούν με τη συμμετοχή ειδικών σε όλα τα στάδια της διαδικασίας εκπόνησης της μελέτης.

 

ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ

Με την απάντηση  στο  ερώτημα τι μπορεί να πάει στραβά και ποιοι κίνδυνοι θα προκύψουν, μπορούμε να προσδιορίσουμε το φάσμα των κινδύνων που απορρέουν από τη λειτουργία μίας εγκατάστασης. Τα ενδεχομένως επικίνδυνα συμβάντα προσδιορίζονται και καθορίζονται σε αυτό το βήμα. Παραδείγματος χάριν, η βλάβη σε έναν τομέα της εγκατάστασης, που μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό ή θάνατο εργαζομένου, πρέπει να αποτελέσει μέρος της διαδικασίας καταγραφής ενδεχομένου κινδύνου. Πριν μπούμε, όμως, στη διαδικασία να διαχειριστούμε τον κίνδυνο, πρέπει να τον κατανοήσουμε. Η ανάλυση κινδύνου βοηθά να καταλάβουμε τους κινδύνους που ελλοχεύουν σε μία επικίνδυνη εγκατάσταση και να μειώσουμε την πιθανότητα ατυχήματος, λαμβάνοντας προληπτικά μέτρα. Με την ανάλυση κινδύνου, προσπαθούμε να απαντήσουμε στις ακόλουθες ερωτήσεις για τα ενδεχόμενα γεγονότα: Πόσο συχνά αναμένεται να εμφανιστεί το γεγονός (ανάλυση συχνότητας) και, εάν εμφανίζεται, ποιες είναι οι συνέπειες του γεγονότος (ανάλυση συνεπειών). Η ανάλυση συχνότητας χρησιμοποιεί τα ιστορικά στοιχεία ατυχημάτων σε παρόμοιες εγκαταστάσεις. Τα ιστορικά ατυχημάτων που αποδίδονται σε ελαττωματικά μηχανήματα μηχανισμούς και επαναλαμβανόμενων γεγονότων σε παρόμοιες εγκαταστάσεις χρησιμοποιούνται συνήθως στην ανάλυση συχνότητας, για να βοηθήσουν στην ανάλυση των σχέσεων αιτίας - αποτελέσματος. Η ανάλυση συνεπειών βασίζεται στην ανάλυση εικονικών καταστάσεων, μετά από ένα ενδεχόμενο ατύχημα και αναλύει τις επιπτώσεις αυτών των καταστάσεων και των κινδύνων που θα δημιουργηθούν από αυτές, όπως τραυματισμούς, θανάτους, εκλύσεις επικίνδυνων αερίων, καθώς και τον αντίκτυπό τους στο περιβάλλον και το προσωπικό. Σε αυτό το στάδιο, ουσιαστικά γίνεται ανάλυση τρωτότητας της εγκατάστασης και ελέγχονται τα μοντέλα αντιμετώπισης των κινδύνων, που ήδη εφαρμόζονται.

 

Στη διαδικασία ελέγχου κινδύνου προσπαθούμε να προγνώσουμε τις ενέργειες που θα απαιτηθούν,

ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις από ένα ατύχημα.

 

Η εκτίμηση κινδύνου είναι η διαδικασία κατά την οποία αναλύονται και ποσοτικοποιούνται οι πιθανότητες να συμβεί ένα ατύχημα. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης κινδύνου χρησιμοποιούνται εκτενώς στις αποφάσεις που αφορούν τη διαχείριση κινδύνου από φορείς και επιχειρήσεις, σε όλο τον κόσμο. Κατά τον υπολογισμό των πιθανοτήτων για το «χτύπημα» από ένα είδος συμβάντος, μπορεί να φανεί ότι αυτό είναι χαμηλής πιθανότητας. Εντούτοις, η χαμηλή πιθανότητα δε σημαίνει κατά συνέπεια και χαμηλό κίνδυνο, για παράδειγμα η μικρή πιθανότητα για έκλυση αερίου μεγάλης επικινδυνότητας δε σημαίνει αυταπόδεικτα και μικρή διακινδύνευση. Ουσιαστικά, οι εκτιμήσεις κινδύνου γίνονται για να αποφευχθούν πιθανότητες υποτίμησης κινδύνου. Η αξιολόγηση των χαμηλών πιθανοτήτων κινδύνων είναι αυτή την περίοδο ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος τομέας της έρευνας στις αναλύσεις κινδύνου. Η ανάλυση από τους εμπλεκομένους και η αναγκαιότητα συμμετοχής ειδικών στη διαδικασία διαχείρισης κινδύνου θα πρέπει να γίνει με φειδώ, ώστε να μην δοθεί υπερβολική έμφαση και να παρατηρηθούν φαινόμενα συμμετοχής φορέων, που ουσιαστικά δεν μπορούν να συνεισφέρουν στη διαδικασία. Ο προσδιορισμός των συμμετεχόντων σε μια δεδομένη κατάσταση κινδύνου, πρέπει να γίνει με γνώμονα την πρόληψη, την καταστολή του συμβάντος, αλλά και την ενημέρωση των υπαλλήλων, του κοινού και όλων αυτών που εκτίθενται στον κίνδυνο. Η συμμετοχή τους στην ανάλυση του κινδύνου και στο σχολιασμό των μέτρων για την ασφαλή διαχείριση, πρέπει να είναι ουσιαστικός και να εξασφαλίζει ότι τα μέτρα που θα υιοθετηθούν, θα είναι τα πλέον ενδεδειγμένα και εφαρμόσιμα.

Με την εκτίμηση κινδύνου, προσπαθούμε να προβλέψουμε την πιθανότητα έναρξης του επικίνδυνου συμβάντος, καθώς και τι πρέπει να κάνουμε, για να το αποτρέψουμε. Εάν θεωρούμε τον κίνδυνο μικρό ή μεγάλο, αποδεκτό ή μη αποδεκτό, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Μια επικίνδυνη εγκατάσταση φαίνεται να εκθέτει συχνά σε ακούσιο κίνδυνο κάποιους που ζουν εκεί κοντά (ειδικά εάν η εγκατάσταση έχει χτιστεί αφότου η περιοχή έχει δομηθεί), αλλά μπορεί να γίνει και εκούσιος, εάν κάποιοι επιλέξουν να ζήσουν κοντά σε μια υπάρχουσα εγκατάσταση και γνωρίζουν τους κινδύνους από πριν. Τα ελάχιστα μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου σχεδιάζονται γενικά για τις περιπτώσεις του ακούσιου κινδύνου, που μπορεί να προκύψουν στις εγκαταστάσεις και προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως οδηγίες δημόσιας ασφάλειας. Η συνδυασμένη διαδικασία της εκτίμησης κινδύνου και της αξιολόγησης κινδύνου ονομάζεται συνήθως ανάλυση του κινδύνου.

Εάν οι κίνδυνοι θεωρούνται τεχνικά και κοινωνικά αποδεκτοί (λόγω μικρής επικινδυνότητας), ενδέχεται να μην απαιτηθούν μέτρα για τον έλεγχο του κινδύνου ή αλλαγές των υπαρχόντων συστημάτων. Παρόλα αυτά, είναι ουσιαστικό, να αναπτυχθούν τα σχέδια, προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση κατά το πρώτο διάστημα από την έναρξη του συμβάντος και προτού γίνει επικίνδυνη η κατάσταση. Ο έλεγχος των μέτρων ασφάλειας αποτελεί το εργαλείο, για να προλάβουμε ανεπιθύμητες καταστάσεις. Εάν, μετά τον έλεγχο, κρίνεται ότι απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις στο σύστημα ασφάλειας, τότε οι διαδικασίες ελέγχου κινδύνου, που εισάγουν τις αλλαγές του συστήματος, πρέπει να εξεταστούν εκ νέου.

Στη διαδικασία ελέγχου κινδύνου, προσπαθούμε να προβλέψουμε τις ενέργειες που θα απαιτηθούν, ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις από ένα ατύχημα. Ο περιορισμός της πιθανότητας εκδήλωσης επικίνδυνων γεγονότων και των συνεπειών τους μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις. Τα μέτρα ελέγχου κινδύνου μπορούν να ταξινομηθούν σε:

  • ασφαλή διαχείριση της επικίνδυνης εγκατάστασης, δηλαδή εφαρμογή διαδικασιών και πρακτικών ασφαλούς διαχείρισης, με λήψη τεχνικών μέτρων (π.χ. αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία και περιορισμό των ποσοτήτων και των επικίνδυνων ουσιών σε δεδομένη χρονική στιγμή) και λήψη διοικητικών μέτρων (π.χ. συνεχή έλεγχο πυρασφαλείας, επιθεώρηση και συντήρηση εγκαταστάσεων, εκπαίδευση και κατάρτιση),
  • διαχείριση ατυχημάτων, με συνεχή εκπαίδευση πάνω στα σχέδια αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και τις ασκήσεις έκτακτης ανάγκης και,
  • ορισμός ζωνών ανάλογα με την επικινδυνότητα που θα προκύψει, μετά την έναρξη του συμβάντος.

Η επιχείρηση που έχει την ευθύνη της λειτουργίας μιας χημικής εγκατάστασηςς συνήθως, λόγω κόστους, λαμβάνει μόνο τα “διοικητικά μέτρα” ασφάλειας. Στα σημαντικά βιομηχανικά ή βιοτεχνικά ατυχήματα, που περιγράφονται σε αυτό το  κείμενο, η διαδικασία ασφαλούς διαχείρισης είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι της διαδικασίας. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία και οι ομάδες πυρασφαλείας και αντιμετώπισης επικίνδυνων συμβάντων, που πρέπει να υπάρχουν στην εγκατάσταση, θα πρέπει να συνηθίσουν να λειτουργούν με πνεύμα συνεργασίας και πάντα υπό τη συνεχή ενημέρωση, για τους ενδεχόμενους κινδύνους, από τους ειδικούς και επιστήμονες που εργάζονται στην εγκατάσταση. Ο τύπος των μέτρων πυρασφαλείας εξετάζεται από τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και συχνά, αυτά λαμβάνονται κατόπιν διαβουλεύσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με στόχο τη διαχείριση των ενδεχομένων κινδύνων και όχι τη στυγνή εφαρμογή των κανονισμών που διέπουν την πυρασφάλεια της εγκατάστασης.

Τα μέτρα ελέγχου κινδύνου έχουν ένα συγκεκριμένο κόστος και αυτό θα πρέπει να συνυπολογίζεται με τη μείωση του πιθανού κινδύνου, που επιτυγχάνεται με την κάθε επιλογή. Είναι δυνατό, να αξιολογηθούν οι δαπάνες και τα οφέλη για την κάθε επιλογή και οι αποφάσεις που θα ληφθούν, να γίνουν με βάση τα στοιχεία αυτά.

 

Άλλες επιλογές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, για να αλλάξουν την εκτίμηση κινδύνου ή το αποδεκτό επίπεδο κινδύνου σε μια εγκατάσταση, είναι:

  • Υπολογισμός κόστους - οφέλους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία εναλλακτική επιλογή μετά την ανάλυση της κατάστασης, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς για τη διαχείριση του κινδύνου. Οι επιχειρηματίες, οι εκπρόσωποι του δημοσίου και άλλοι συμμετέχοντες στη διαδικασία μπορούν να επιλέξουν κάποια στρατηγική, για να καταστήσουν τον κίνδυνο αποδεκτό, με επιβάρυνση του κόστους, που μερικές φορές μπορεί να αφορά την αφαίρεση προνομίων για την εγκατάσταση (εκπομπές ρύπων, επέκταση εγκατάστασης, κ.λπ.).
  • Αλλαγές στη δημόσια πολιτική και τους κανονισμούς που πρέπει να ληφθούν, προκειμένου να αντιμετωπιστούν άμεσα κίνδυνοι που οφείλονται σε προηγούμενη παράλειψη ή αβλεψία της υπάρχουσας νομοθεσίας. Αβεβαιότητα στις εκτιμήσεις κινδύνου. Τα αποτελέσματα ανάλυσης κινδύνου προέρχονται από την επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνονται από τους πολυάριθμους επιστημονικούς τομείς. Μερικοί από αυτούς μπορούν να είναι ιδιαίτερα υποκειμενικοί, ενσωματώνοντας τις πολυάριθμες θεωρίες. Επιπλέον, μπορεί να είναι βασισμένοι σε περιορισμένα και “ελλιπή” στοιχεία. Υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες στη διαδικασία, οι οποίες μπορούν να περιγραφούν ως ακολούθως:
  • Αβεβαιότητες ως προς το μοντέλο που υιοθετείται
  • Αβεβαιότητες ως προς τα χρησιμοποιημένα στοιχεία
  • Αβεβαιότητες που σχετίζονται με το βαθμό λεπτομερούς ανάλυσης των στοιχείων, αφού η ενδελεχείς ανάλυση των στοιχείων θα απαιτήσει μεγαλύτερη προσπάθεια και επομένως μεγαλύτερο κόστος.
  • Αβεβαιότητες σχετικά με τον αναλυτή - έλλειψη εμπειρίας ή έλλειψη γνώσης σε έναν ή περισσότερους τομείς της ανάλυσης κινδύνου.
 

Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον, από μια πυρκαγιά σε χημική εγκατάσταση, είναι τεράστιες και τα δυσάρεστα αποτελέσματά τους, είναι αισθητά για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 

Οι προσπάθειες στοχεύουν στο να μειωθεί το επίπεδο του κόστους και των προσπαθειών, που απαιτούνται, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική διαχείριση του κινδύνου και να εδραιωθεί η  βεβαιότητα ότι  ο κίνδυνος δεν έχει υπερεκτιμηθεί. Εντούτοις, εάν οι αβεβαιότητες είναι πάρα πολύ μεγάλες, τα αποτελέσματα της ανάλυσης μπορούν να είναι χωρίς νόημα. Η καλύτερη ανάλυση κινδύνου είναι εκείνη που εστιάζει στην ουσία του προβλήματος και σχεδιάζει την εφαρμοστέα διαδικασία με τη μέγιστη αποτελεσματικότητα και το χαμηλότερο κόστος. Αυτές οι μελέτες απαιτούν ουσιαστική κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν τον κίνδυνο, καθώς και εφαρμογή ρεαλιστικών θεωριών και στρατηγικών.

 

 

ΟΛΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΥΡΚΑΓΙΑΣ

Στην υφιστάμενη νομοθεσία όμως, πουθενά δεν προβλέπεται η συνολική διαχείριση του κινδύνου της πυρκαγιάς, δηλαδή η διαδικασία εκείνη, που εκτός από την καταστολή που ξεκινάει με την έναρξη της πυρκαγιάς, περιλαμβάνει και την διαδικασία ανίχνευσης της πιθανότητας έναρξης πυρκαγιάς. Μια διαδικασία η οποία θα εστιάζει στην αναζήτηση της πιθανότητας παρουσίας θερμότητας που θα αυξήσει την θερμοκρασία πάνω από το όριο έναυσης πυρκαγιάς ή θα παρουσίαση γυμνή φλόγα.

Αυτό μέχρι σήμερα ήταν σχετικά δύσκολο, τεχνικά, να επιτευχθεί, τώρα όμως η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να «αναγιγνώσκουμε» την θερμοκρασία σε «καίρια» σημεία μιας εγκατάστασης ή γραμμή παραγωγής.  Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να παρέμβουμε ή ακόμα και να σταματήσουμε προληπτικά την όποια διαδικασία, ώστε να αποφευχθεί η πρόκληση πυρκαγιάς.

 Η εφαρμογή της διαδικασίας ολικής διαχείρισης πυρκαγιάς μπορεί να περιορίσει ή ακόμα και να αποτρέψει ζημιές που ενδεχομένως θα προκληθούν από την εκδήλωση πυρκαγιάς, διότι μπορεί να παρέμβει στο σημείο, που εμείς θα το ορίσουμε και να κάνει τις ενέργειες που επιθυμούμε ώστε να περιοριστεί η ζημιά στο ελάχιστο κόστος.

Η όλη διαδικασία στηρίζεται σε έναν συνδυασμό ανιχνευτών, software και μηχανισμών πρόληψης ή και καταστολής που μπορεί κάλλιστα να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της κάθε εταιρείας, ανάλογα με τα δεδομένα τους.

Οι ζημιές από την πυρκαγιά δεν έχουν να κάνουν μόνο με την αντικατάσταση των καμένων υλικών, αλλά επιφέρουν κόστος από την καθυστέρηση παραγωγής, την μη εκπλήρωση των παραγγελιών, την μείωση την καλής φήμης της εταιρείας κτλ.

Για το λόγο αυτό πιστεύουμε ότι η ανάληψη ενός σχετικά μικρού κόστους μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά στην απρόσκοπτη ανάπτυξη, στην εδραίωση μιας εταιρείας, αλλά και στην μείωση της ανασφάλειας των επιχειρηματιών.

 

 

ΠΗΓΕΣ:

Κ.Υ.Α 5905/Φ.15/839/1995 (ΦΕΚ 611/Β/12- 7-1995)

http://www.intmgmtsol.net

http://www.webb-murray.com

http://www.tbs-sct.gc.ca

http://www.centre4riskman.com

http://www.ntu.edu

 





active³ 5.3 · IPS κατασκευή ιστοσελίδων · Όροι χρήσης
active³ 5.3 · IPS κατασκευή ιστοσελίδων · Όροι χρήσης